50 % Rea

Säker betalning via klarna

    Objekt har lagts till

    Subscribe arrow_drop_up

    Allmänna villkor

    Artikel 1 - Definitioner

    I dessa villkor gäller följande definitioner:

    Ångerrätt: den period under vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

    Konsument: en fysisk person som inte handlar som led i utövandet av ett yrke eller en verksamhet, och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;

    Dag: kalenderdag;

    Långvarig transaktion: ett distansavtal som gäller en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller köpåtagandet sträcker sig över tid;

    Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som är riktad till dem personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

    Ångerrätt: Konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerrättens tidsram;

    Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;

    Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system organiserat av entreprenören för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, avtalet ingås, uteslutande med användning av en eller flera tekniker för distanskommunikation;

    Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören har mötts i samma rum samtidigt.

    Allmänna villkor: entreprenörens aktuella allmänna villkor.

    Artikel 2 - Entreprenörens identitet

    InnoTech Solutions GmbH ligger på Wilhelmstraße 12, 10117 Berlin, Tyskland. Handelsregister: HRB 202123.

    Artikel 3 - Tillämpningsområde

    Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från entreprenören och för alla distansavtal och beställningar som ingås mellan entreprenören och konsumenten.

    Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan inspekteras i entreprenörens lokaler, och de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.

    Om distansavtalet ingås elektroniskt kan texten i dessa allmänna villkor, oavsett föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sätt som gör att den lätt kan lagras av konsumenten på en varaktig databärare. Om detta inte är praktiskt möjligt ska det före distansavtalet ingås informeras om var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt, och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran.

    Om specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje stycket gälla i motsvarande grad, och vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid lita på den aktuella bestämmelse som är mest fördelaktig för dem.

    Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller annullerade, ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortfarande gälla, och den aktuella bestämmelsen ska utan dröjsmål efter ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som ligger så nära syftet med den ursprungliga som möjligt.

    Situations som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i anda" av dessa allmänna villkor.

    Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i anda" av dessa allmänna villkor.

    Artikel 4 - Erbjudandet

    Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, kommer detta att anges uttryckligen i erbjudandet.

    Erbjudandet är utan förpliktelser. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.

    Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet på rätt sätt. Om entreprenören använder bilder är dessa en sanningsenlig framställning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller uppenbara misstag i erbjudandet binder inte entreprenören.

    Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra grund för ersättning eller avbeställning av avtalet.

    Bilderna som följer med produkterna är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Entreprenören kan inte garantera att de färger som visas stämmer exakt överens med de verkliga färgerna på produkterna.

    Varje erbjudande innehåller information som gör det klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till acceptans av erbjudandet. Detta gäller särskilt:

    • priset, exklusive tullavgifter och importmoms. Dessa tilläggskostnader är konsumentens ansvar och risk. Post- och/eller budtjänsten kommer att använda det särskilda systemet för post- och budtjänster i samband med import. Detta system gäller om varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket är fallet i denna situation. Post- och/eller budtjänsten kräver in moms (antingen tillsammans med tullavgiften eller ej) från mottagaren av varorna;

    • eventuella fraktkostnader;

    • hur avtalet ska ingås och vilka åtgärder som krävs för detta ändamål;

    • om ångerrätten gäller eller inte;

    • metoden för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;

    • tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller tidsfristen för näringsidkarens prisgaranti;

    • nivån på kostnaden för distanskommunikation om kostnaderna för användning av tekniken för distanskommunikation beräknas på ett annat sätt än det normala baspriset för det använda kommunikationsmedlet;

    • om avtalet arkiveras efter att det ingåtts, och i så fall hur konsumenten kan konsultera det;

    • på vilket sätt konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, korrigera de uppgifter som han eller hon har gett enligt avtalet;

    • eventuella andra språk än nederländska som avtalet kan ingås på;

    • de etiska riktlinjer som den näringsidkare är underkastad, och hur konsumenten kan konsultera dessa riktlinjer elektroniskt, och

    • minimumslängd för distansavtalet om det handlar om en långvarig transaktion.

    Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.

    Artikel 5 - Avtalet

    Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, är avtalet ingånget i det ögonblick då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller villkoren i detta.

    Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av acceptansen elektroniskt. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av näringsidkaren, kan konsumenten häva avtalet.

    Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker nätmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer näringsidkaren att observera lämpliga säkerhetsåtgärder.

    Näringsidkaren kan - inom lagens ramar - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt alla fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av fjärrförsäljningsavtalet. Om näringsidkaren baserat på denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har denne rätt att avvisa en order eller ansökan eller att koppla specifika villkor till genomförandet, samtidigt som man anger skälen.

    Näringsidkaren ska inkludera följande information tillsammans med produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en varaktig databas:

    • Besöksadressen till näringsidkarens kontor där konsumenten kan klaga;

    • Villkoren för och sättet som konsumenten kan utöva sin ångerrätt på, eller en tydlig förklaring om att ångerrätten är utesluten;

    • Information om garantier och befintliga efterförsäljningstjänster;

    • Upplysningarna i artikel 4 nr. 3 i dessa villkor, om inte näringsidkaren redan har gett konsumenten dessa upplysningar innan avtalet ingås;

    • Villkoren för att säga upp avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är av obestämd varaktighet.

    Vid varaktighetstransaktioner gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

    Varje avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgång på de aktuella produkterna.

    Artikel 6 - Ångerrätt

    Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar. Denna ångertid börjar dagen efter att konsumenten eller en representant som utsetts i förväg av konsumenten och meddelats till näringsidkaren, har mottagit produkten.

    Under ångertiden ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt, ska han returnera produkten till näringsidkaren med allt levererat tillbehör och – om det är rimligt möjligt – i original skick och förpackning, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner givna av näringsidkaren.

    Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till näringsidkaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten bör göra detta känt genom en skriftlig anmälan/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han önskar använda sin ångerrätt, måste han returnera varan inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de returnerade varorna skickades i tid, till exempel med hjälp av en fraktbevis.

    Om kunden inte har uttryckt sin önskan att använda ångerrätten eller inte har returnerat produkten till näringsidkaren efter utgången av de perioder som nämns i stycke 2 och 3, är köpet ett faktum.

    Artikel 7 - Kostnader vid tillbakadragande

    Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska kostnaderna för retur av produkterna bäras av konsumenten.

    Om konsumenten har betalat ett belopp, kommer näringsidkaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter ångerrätten. Förutsättningen är att produkten redan har mottagits av näringsidkaren, eller att avgörande bevis för fullständig retur kan uppvisas.

    Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätten

    Näringsidkaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Uteslutningen av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har uppgivit detta i erbjudandet, i varje fall i god tid innan avtalet ingås.

    Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:

    • som är tillverkade av näringsidkaren i enlighet med konsumentens specifikationer;

    • som uppenbarligen är av personlig karaktär;

    • som inte kan returneras på grund av sin art;

    • som fördärvas eller åldras snabbt;

    • vars pris är föremål för svängningar på finansmarknaden som ligger utanför näringsidkarens kontroll;

    • för individuella tidningar och tidskrifter;

    • för ljud- och video inspelningar samt programvara där konsumenten har brutit förseglingen;

    • för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

    Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:

    • om övernattning, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett bestämt datum eller under en viss period;

    • där leveransen har inletts med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångertiden;

    • om spel och lotterier.

    Artikel 9 - Priset

    Under den giltighetstid som anges i erbjudandet, får priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte höjas, med undantag för prisändringar som beror på ändringar i mervärdesskattesatser.

    Till skillnad från föregående stycke kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för svängningar på finansmarknaden som ligger utanför näringsidkarens kontroll, till rörliga priser. Denna koppling till svängningar och det faktum att eventuella priser som nämns är målpriser, kommer att nämnas i erbjudandet.

    Prishöjningar inom 3 månader efter avtalsingåendet är endast tillåtna om de är ett resultat av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.

    Prishöjningar från 3 månader efter avtalsingåendet är endast tillåtna om näringsidkaren har fastställt det och:

    • de är ett resultat av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser, eller

    • konsumenten har rätt att häva avtalet från den dag prisökningen träder i kraft.

    I enlighet med § 5(1) i mervärdesskattelagen av 1968 finner leveransstället rum i det land där transporten inleds. I detta fall sker leveransen utanför EU. Efter detta kommer post- eller budtjänsten att kräva in importmervärdesskatt eller tullavgift från kunden. Som ett resultat av detta kommer näringsidkaren inte att debiteras mervärdesskatt.

    Det tas förbehåll för tryckfel i alla priser. Vi åtar oss inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och sättfel. I händelse av tryckfel är företaget inte skyldigt att leverera produkten till det felaktiga priset.

     

    Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti (forts.)

    Näringsidkaren kommer att säkerställa att defekta eller felaktigt levererade produkter åtgärdas utan kostnad för konsumenten. Detta kan ske genom reparation eller utbyte av produkten, beroende på vad som är mest lämpligt. Om produkten inte kan repareras eller bytas ut, eller om detta inte är praktiskt möjligt, har konsumenten rätt till en rimlig prisnedsättning eller att häva avtalet.

    Konsumenten har en lagstadgad rätt att klaga på eventuella fel under en period av två år från det att produkten har levererats. Om ett fel upptäckts inom denna tidsram, har konsumenten rätt att få produkten reparerad, utbytt, eller att få tillbaka pengarna, beroende på vad som är mest rimligt.

    Artikel 11 - Leverans och genomförande

    Näringsidkaren kommer att ha stor uppmärksamhet på att beställda produkter levereras så snabbt som möjligt. Om inte annat avtalats, kommer leveransen att ske senast 30 dagar efter avtalsingåendet. Om produkten inte kan levereras inom den angivna tidsramen, kommer konsumenten att informeras om detta och ges möjlighet att annullera sin beställning utan kostnad.

    Om konsumenten avbeställer en beställning innan den har skickats, har konsumenten rätt till full återbetalning. Om produkten redan har skickats, kommer konsumenten att följa bestämmelserna i artikel 6 om ångerrätt.

    Artikel 12 - Betalning

    Konsumenten ska betala de belopp som anges i avtalet. Betalning ska ske på det sätt som anges av näringsidkaren, vilket kan inkludera banköverföring, kreditkort eller andra betalningsmetoder som anges i erbjudandet.

    Om konsumenten inte fullgör sin betalningsskyldighet, är han skyldig att betala de rimliga kostnader som näringsidkaren ådrar sig för att driva in skulden, så länge dessa kostnader är rimliga och i enlighet med lagstiftning.

    Artikel 13 - Tvister

    Tvister mellan konsumenten och näringsidkaren som uppstår på grund av avtalet eller som är relaterade till detta, kommer att avgöras av domstolen i den ort där konsumenten är bosatt, om detta inte strider mot lagstiftning.

    Konsumenten har även rätt att vända sig till en alternativ tvistlösningsmetod, vilket innebär att en oberoende tredje part kommer att hjälpa till att lösa tvisten utan att gå till domstol.

    Artikel 14 - Slutbestämmelser

    Dessa allmänna villkor träder i kraft vid avtalets ingående och gäller tills de ersätts av nya villkor. Om en eller flera bestämmelser i dessa villkor visar sig vara ogiltiga eller oföränderliga, påverkar detta inte giltigheten av de övriga bestämmelserna. I sådana fall kommer parterna att överenskomma om en ersättningsbestämmelse som så nära som möjligt återspeglar den avsedda ekonomiska effekten av den ogiltiga bestämmelsen.

    Artikel 15 - Ändringar av villkoren

    Näringsidkaren förbehåller sig rätten att ändra dessa allmänna villkor. Ändringar träder i kraft från den tidpunkt de offentliggörs på webbplatsen, eller vid ett senare angivet datum.

    Konsumenten kommer att informeras om sådana ändringar via e-post eller genom en meddelande på webbplatsen. Om konsumenten inte accepterar de nya villkoren, har han rätt att säga upp avtalet utan kostnad inom 14 dagar från det att han informerats om ändringarna.

    Konsumenten ska ha möjlighet att godkänna de nya villkoren innan avtalet fortsätter. Om inga nya villkor godkänns, kommer avtalet att avslutas i enlighet med de tidigare villkoren.